29 november 2021

Groei met online marketing

2 min read

Marketing is een zeer essentieel onderdeel binnen ieder bedrijf. Als vuistregel wordt er vaak gezegd dat je het beste 10% van je omzet terug in marketing stopt. Sommige bedrijven geven hier zelfs nog veel meer aan uit, maar dit is ook afhankelijk per sector en de resultaten. Ben je zelf niet thuis in deze tak van sport, dan kan je online marketing uitbesteden aan een bureau. Zij kunnen je bijvoorbeeld helpen met zoekmachine optimalisatie of met social media advertising. Dit zijn enkele vormen van online marketing, maar er bestaan nog veel meer manieren. In dit artikel zullen we er een aantal toelichten.

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) verbetert de vindbaarheid op een organische manier

Je wilt natuurlijk graag dat potentiële klanten jouw website makkelijk kunnen vinden. Daarvoor is het van belang dat de website van jouw bedrijf ergens bovenaan staat in de zoekresultaten in de zoekmachine. Op deze manier vindt er meer verkeer naar en op je website plaats. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) verbeter je deze vindbaarheid op een organische manier. Je start met vragen als: waar ligt de marktvraag? Waar zijn klanten naar op zoek? Vervolgens zijn er vele manieren om de zoekbaarheid te verhogen, bijvoorbeeld met een makkelijk te navigeren webpagina en relevante content.

 

Zoekmachine adverteren (SEA) verbetert de vindbaarheid met advertenties

Naast zoekmachine optimalisatie, kan je betalen voor het adverteren van je pagina. De zoekmachine laat als eerste de betaalde advertenties zien voor de websites die de beste organische vindbaarheid hebben. Zowel SEO als SEA zijn belangrijk om te groeien. Bij zoekmachine adverteren is het belangrijk de resultaten goed te monitoren en de strategie aan te passen waar nodig.

 

Social media advertising

Het adverteren op social media is misschien wel de bekendste vorm van online marketing. Waarschijnlijk kom je zelf ook om de haverklap advertenties tegen op Facebook of Instagram. Voor social media advertising is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt en wat ze interessant vinden. Hier kan je met advertenties op inspelen. Vaak hebben social media platforms ingebouwde dashboards waarmee je resultaten kunt monitoren.

 

Conversie optimalisatie (CRO) verbetert je rendement

Je wilt graag dat de moeite die je neemt je bedrijf te promoten zich uitbetaalt in klanten die bepaalde acties nemen. Een online marketing bureau kan je helpen met conversie optimalisatie. Wat is de ideale pagina waardoor er meer bezoekers converteren? Hoe kan je potentiële klanten overtuigen iets van jou te kopen en niet van je concurrent? Hoe zorg je ervoor dat bezoekers niet alleen op “in winkelwagen” klikken, maar vervolgens ook echt afrekenen?

 

Dit waren een paar vormen van online marketing. Laat je niet verleiden alles in één keer te willen aanpakken. Het begint allemaal met een gedegen stappenplan.