Hoe doet Apple aan Black Friday? 

In Nederland is Black Friday een heus begrip geworden. Gek genoeg is dit nog niet zo lang aan de gang. Pas rond 2012 werd Black Friday echt een begrip. Sommige mensen zien het overwaaien van Black Friday uit Amerika naar Nederland als gevolg van het succes van het Amerikaanse bedrijf Apple. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Apple direct en in z’n eentje verantwoordelijk is voor het feit dat Black Friday zo snel zo’n groot ding is geworden in ons koude kikkerlandje. Maar hoe bespeelt Apple de markt in de periode rond Black Friday? 

 

In Amerika doet Apple eigenlijk niet aan kortingen tijdens Black Friday. Apple zou Apple niet zijn als ze iets slimmers hadden bedacht. De elektronicagigant doet namelijk niet aan sale, maar geeft giftcards weg bij de aankoop van bepaalde producten. Koop je bijvoorbeeld een IPhone 11, krijg je een giftcard ter waarde van 75 dollar. Koop je een Apple Watch Black Friday stijl, krijg je een giftcard van 25 dollar. Slim toch!? Zo zorgt Apple dat niet één iemand, maar meerdere mensen iets bij ze koopt. 

Goedkope iPhone

In totaal kan de waarde van de bon oplopen tot 200 dollar. En daar kun je best leuke dingen voor kopen! Een iPhone Black Friday deal maak je dus idealiter door het in combinatie met de aankoop van een ander product te doen. Zo krijg je je nieuwe telefoon zomaar voor 200 dollar minder. En dat is zeker de moeite wel waard! Als het goed is zit je dan ook direct de komende tijd gebakken, want de producten van Apple zouden als het goed is wel een tijd mee moeten gaan. 

Bizarre omzetten

Mede door deze slimmigheden behaalt Apple in alleen Amerika al bizarre omzetten in de Black Friday periode. Wat voor mensen hun verjaardag is, is voor Apple Black Friday. En daarmee bedoelen we dat het een dag is waar je al weken zin in hebt. Want gezien de bedragen die Apple verdient tijdens deze periode, is er ook alleen maar reden om heel erg uit te kijken naar de periode rond Black Friday.

 

Om extra te profiteren van de koopjesjagers rond Black Friday heeft Apple – samen met de rest van de consumentenindustrie – een nieuwe term in het leven geroepen: Cyber Monday. Dit is weer de maandag na Black Friday en Thanksgiving en werkt eigenlijk exact volgens hetzelfde principe als Black Friday. Winkelketens geven heel veel kortingen en consumenten kopen daarom heel veel goederen.